Karosseri

Bilens karosseri består hovedsakelig av plåt, aluminium og plast deler. Dette er delene som bygger selve bilen og skades hovedsakelig av rustangrep eller når uhellet er ute. Deler som er lakkert leveres som regel ulekkert når de bestilles som nye. Disse bør da lakkeres i bilens farge før eller etter montering. 

Klokkerholm logo, bilde av bil karosseri

Skjermer

Bilens forskjermer er ofte utskiftbare og kan kjøpes separat, disse er relativt enkle å skifte, men lakkeringen gjør at de fleste benytter et verksted når disse skal skiftes. Bakskjermene er ofte en del av bilens chassis og her byttes som regel deler av skjermen etter behov. Det vanligste er å bytte hjulbuen da denne kan være utsatt for rust. Det vanlige er at disse sveises på plass og så sparkles og lakkeres et større område etter montering. 

Innerskjermer  

Innerskjermene er ofte løse plastdeler som relativt enkelt kan byttes. Her er det da ikke behov for lakkering eller annen overflatebehandling.  

Kanal

Bilen har en kanal på hver side, dette er den delen som utgjør terskelen i dørene og strekker seg gjerne fra forskjermen til hjulbuen bak. Kanalen er ofte delt i en ytre del som er den synlige og en indre del som er den delen som går fra falsen og inn til gulvet i bilen. Skal kansler byttes så må disse sveises inn og lakking utføres etter montering. Kanaler er utsatt for rust og skader som hvis man kjører ned en stor kant eller lignende. 

Panser

Bilens panser dekker motorrommet og er en stor del som vanligvis ikke kan leveres med postpakker. Panseret er gjerne skrudd med hengsler på hver side ok således relativt enkelt å montere. Justeringen kan dog være noe krevende. 

Støtfanger

Støtfangerne på bilen er utskiftbare og gjerne laget av plastmateriale. Disse skades ofte ved små kollisjoner og andre uhell. Noen varebiler og eldre biler har støtfangere som ikke er lakkert da kan man montere den nye rett på bilen. Nyere biler har gjerne lakkerte støtfangere og disse bør da lakkeres i bilens farge før eller etter montering. 

Støtfangerforsterning 

Da støtfangeren er laget av plast ert den ikke mye til støtfanger egentlig, den er mer til pynt og for aerodynamikk. Bak støtfangeren sitter det derfor gjerne en bjelke i metall som noen ganger skades hvis kreftene er litt større i sammenstøtet. Denne delen selges løs til de fleste biler og er ofte skrudd fast og relativt enkel å bytte. Denne delen pleier ikke å synes når støtfangeren er montert. 

Frontplate 

De fleste biler har en utskiftbar frontplate. Dette er delen som holder lykter, radiator og panserlås med mer. Frontplaten skades som regel i litt større sammenstøt eller kan være utsatt for rust.