Bremser

Bremsene er en av bilens viktigste komponenter. Bilens bremsesystem består av mange deler, noen av disse er slitedeler som har behov for utskifting med ulikt mellomrom. 

Bilde av bremser på bil, logo obs og Bosch

Som privatperson kan man lovlig bytte bremser på egen bil. Vi i Norgesdel mener dette er noe man kun bør gjøre når man vet godt hva man driver med. Generelt vil vi si at å bytte bremseklosser og bremseskiver er relativt enkelt og noe de fleste får til. Skal man bytte deler som involverer det hydrauliske systemet slik som bremseslanger, calipre, Hovedbremsesylinder eller lignende er dett ente mer krevende og man må lufte bremsene som en del av jobben. 

Hovedbremsesylinder   

Dette er delen som er fysisk koblet til bremsepedalen, det er en hydraulisk pumpe som pumper bremsevæske inn i bremserørene.

Bremsekraftforsterker

Dette er en komponent som forsterker bremseeffekten på bilen, vanligvis er denne styr av vakuum. For å teste denne kan man holde benet på bremsepedalen mens man starter bilen. Pedalen skal da synke merkbart da man får hjelp av bremsekraftforsterkeren. 

ABS enhet

På biler produsert etter ca 1990 er det som rekel ABS bremser, dette betyr at bilen har sensorer på hjulene som sørger for at hjulene ikke låser seg når man bremser hardt, dette merkes spesielt på vinterføre. Fordelen er at man fortsatt kan styre bilen selv om man nødbremser samtidig som bilen ikke vil miste retningen like enkelt som den ellers ville.  

ABS Sensorer

Disse sitter på hvert hjulnav og føler om hjulet mister sin rotasjon og signalet føres til ABS enheten som styrer bremseeffekten på hvert hjul.

Bremsecaliper 

Dette er slavepumpen som hydraulisk klemmer på bremseklossene slik at de skaper friksjon mot bremseskivene. Caliperene kan få problemer med rust og lekkasje. Bremsecaliperne er vanligvis festet til navet med en klave og på denne sitter det glidebolter som gjør at trykket blir tilnærmet likt på begge sider av skiven. Hvis disse ikke løper fritt vil bremsene kunne ligge på og gi økt rullemotstand og slitasje av skiver og klosser. I caliperne er det også et stempel som er den delen som presser på klossene ved bremsing. Bremsestemplene kan sette seg fast og kan demonteres og serves hvis man ikke ønsker å bytte hele caliperen. 

Bremseslanger

Dette er en vanlig feil på eldre biler ved eu kontroll. Det er en slange som sitter mellom bremserørene og caliperen. De er nødvendige da hjulet fjærer og det er behov for en fleksibel kobling mellom rørene som er fast montert i bilen og caliperne som sitter på det avfjærede navet. Den vanligste feilen er at disse morkner og at det da dannes sprekker i gummien. 

Bremserør

Disse sitter mellom bilens hovedbremsesylinder og bremseslangene. Vanligvis lages disse på verksted som har utstyr for å lage flenser på rørene slik at disse kan monteres bilen med nipler. Disse kan ruste eller skades på annen måte.

Bremseskive

Dette er en slitedel og man må forvente å bytte disse ved ca. 80-100.000km avhengig av bruk og biltype. Bremseskivene er skiver av herdet metall som er montert rett bak hjulet på bilen. Hvis bilen rister når man bremser er det ofte disse som er slitt. De har også spesifikasjon for hvor mye slitasje som tillates. Rust på skiver er også en vanlig feil som ofte gir feil ved EU-kontroll.

Bremseklosser

Bremseklosser er også en slitedel og den som ofte slites først i bremsesystemet. Bremseklossene er delen som sitter montert inne i caliperen og som presser mot bremseskivene når man bremser, disse slites og må byttes. Vanligvis kan man bruke skivene dobbelt så lenge som klossene. Vanlig intervall er ca. 40-50.000km på bremseklosser. Noen biler har varslere som gir beskjed om når disse er slitt og må byttes. Kjører man for lenge vil belegget slites helt bort og bremsene går jern mot jern. Da vil skivene ødelegges og bremseeffekten dramatisk reduseres.