Batteri og startbatteri til bil

Søk etter bilbatteri med registreringsnummer
Batteriet er en viktig del i alle biler, de fleste har et 12V batteri som benyttes til å starte motoren samt drive det meste av annet elektrisk utstyr. Dette batteriet lades vanligvis av en dynamo som igjen drives av multireimen på motoren. Selv El-biler har ofte et 12V batteri som benyttes til vanlige funksjoner som å aktivere hovedbatteri, låse opp bilen etc. Vi selger Sønnak bilbatterier som er av førsteklasses kvalitet.

BIlde av Sønnak bilbatteri og info om rabatt

Bytte batteri selv?

Å bytte batteri er ofte en ikke alt for komplisert jobb, men man skal være klar over at kortslutter man et bilbatteri så er det skikkelig farlig. Kortslutningsstrømmen er «uendelig» lærte vi på elektrolinja på 90-tallet og ja, Ohm´s lov sier Strøm = Spenning / Motstand, Kortslutning er 0 motstand så Strøm = 12V / 0 = «uendelig» Selvsagt blir det ikke uendelig da alle «kortslutninger» vil ha en motstand og batteriet har en indre motstand, men det blir snakk om hva som brenner opp først.

Nyere biler kan ha batteristyringssyestem (BMS) som gjerne vil nullstilles med diagnoseverktøy, dette er ofte ikke noe som er påkrevd, men man kan få feilmeldinger etter bytte. En rask tur innom et verksted med riktig utstyr vil kunne slette disse.


Når bør man bytte batteriet, og når holder det å lade?

Startproblemer / ladning

Ofte er det dessverre slik at hvis først batteriet melder om problemer som eksempelvis ved kaldstart er det ofte for sent å lade for å ”redde” batteriet. Ladning av bilbatterier for å forlenge levetiden til batteriet er mer hensiktsmessig som vedlikehold en når batteriet nærmer seg slutten. Lader man et batteri som allerede er slitt vil det ikke gi langsiktige resultater, men kan være en kortsiktig løsning for å flytte bilen etc.

Fulladede batterier lever lengst

Grunnen til at vedlikeholdsladning spesielt om vinteren er å anbefale er at bilbatterier som i all hovedsak baserer seg på gammeldags bly / syre teknologi har den egenskapen at syren binder seg med blyplatene når det ikke er ladet. Den svake batterisyren blir da til slutt tilnærmet vann og blir batteriet helt utladet kan det fryse i stykker og sprekke da vannet fryser til is. Selv hvis dette ikke skulle skje vil det ved lavt ladenivå oppstå sulfatering (tilnærmet oksidering) inne i batteriet noe som svekker dets evner til å ta opp strøm.

Best er det å ta en batteritest hvis man er i tvil om batteriet skal skiftes, dette har verksteder og andre slik som NAF. Hvis følgende to kriterier er oppfylt bytter jeg uten å nøle:

1- Hvis jeg har startproblemer mer en 1 gang uten at det er noe som tapper batteriet

2- Hvis batteriet er over 5 år gammelt